18.10.2018

Mladi tudi v jeseni življenja

Mladi tudi v jeseni življenja

Če govoriva o starostnikih in gibanju – katere so njihove »najšibkejše točke«?

Na prvem mestu je izguba mišične mase, z njo pa tudi mišične moči in prožnosti, zaradi česar imajo sklepi slabšo podporo, posledica pa je zmanjšanje ravnotežja. Zaradi enostranskih gibov peša tudi medmišična koordinacija, telo pa zaradi vse večje rigidnosti sklepov postane zakrčena, nefunkcionalna celota. Največkrat gre za skupek vseh omenjenih težav, posamezne med njimi pa so lahko pri posameznikih bolj ali manj izrazite.

Vemo, da lahko vadba in gibanje upočasnita procese staranja. Pri katerih starostnih težavah ali boleznih pa lahko vadba in gibanje stanja ne le upočasnita, ustavita, ampak celo izboljšata?

Zagotovo pri bolezenskih stanjih, kot so povišane vrednosti krvnega sladkorja in holesterola pa tudi pri povišanem krvnem tlaku. Redna vadba, s katero krepimo mišice, tudi tiste, ki obdajajo sklepe, lahko močno zmanjša bolečine v kolenih, kolkih ali ramenskem sklepu in ustavi izgubljanje kostne mase (osteoporoza). Bolezenska stanja, kjer bi zdravniki odsvetovali gibanje, so redka. Z rednim gibanjem in vadbo lahko starostniki izboljšajo fizično zmogljivost telesa, ki bo ugodno vplivala na njihovo splošno počutje in omilila marsikatero starostno težavo.

So za starejše pomembnejše vaje za moč ali kondicijska vadba?

Pri vajah za moč povečujemo mišično maso, pri aerobni vadbi pa ugodno vplivamo na žilni in dihalni sistem ter na kardiovaskularno in respiratorno funkcijo telesa. Izboljša se tudi živčni sistem, saj z gibanjem znova obudimo in pospešimo pretok signalov, ki jih možgani pošiljajo v mišice zato, da se te sploh lahko krčijo in raztezajo. Če so ti signali šibki in prekinjeni, je starostnik počasnejši in celo za posamezen gib, kaj šele za koordinacijo več gibov, potrebuje več časa.

Starejšim in starostnikom je v ŠC Millenium namenjena Senior Fit vadba. Kako ta poteka?

Vadbo sestavljajo ogrevalne vaje, ki temeljijo na aktivaciji, »prebujanju«, raztezanju in koordinaciji mišic, s postopnim stopnjevanjem dinamike vaj skozi vse leto pa vplivamo na pridobivanje mišične mase in izboljševanje aerobne zmogljivosti vadečih. Na začetku je pomembno, da vadeči »najdejo« in »prebudijo« mišice tistih delov telesa, ki so najšibkejši; največkrat so to trup in male mišice, ki obdajajo sklepe in so za starostnike, kot sem že omenila, bistvenega pomena.

Starost je za mnoge relativen pojem. Kateri generaciji je vadba Senior Fit najprej namenjena?

Vsem, ki se počutijo stare, in vsem, ki vedo, da je v starost potrebno »investirati«. Z nami zato telovadijo tisti, ki so šele vstopili v peto desetletje, pa tudi peščica tistih, ki bodo ali pa so že dopolnili 80 let. Prav zaradi takšnega starostnega razpona vadeče usmerimo v različne skupine – posamezna skupina okoli 10 vadečih –, ki se po intenzivnosti in načinu vadbe med seboj razlikujejo.

Nekateri starostniki so najbrž dovolj vztrajni, da vaje za moč ali gibljivost izvajajo doma. Kaj svetujete njim, na kaj naj bodo še posebej pozorni?

Svetujem jim, da so aktivni vsak dan in da za lažji začetek dneva osnovne aktivacijske in raztezne vaje izvajajo v jutranjem času. Slaba stran vadbe doma, četudi je ta vsakodnevna, je izvajanje vedno enakih vaj z vedno enako intenzivnostjo. Takšna vadba lahko ohranja doseženo zdravstveno oz. kondicijsko stanje in funkcionalnost telesa, a v nasprotju z vodeno vadbo, kjer intenzivnost vaj glede na zmogljivost vadečih stopnjujemo in prebujamo »pozabljene« mišice, ne prinaša napredka.

Je Senior Fit vadba lahko oblika rehabilitacije po operacijah, poškodbah?

Ne. Senior vadba je vadba v skupini in posamezniku se je nemogoče v celoti posvetiti. Po operaciji ali po fizioterapiji svetujem individualno obravnavo z osebnim trenerjem.

Je smiselno, da se starostniki o obiskovanju vadbe v ŠC Millenium prehodno posvetujejo z zdravnikom? Komu vadbo odsvetujete?

Če starostnik nima posebnih zdravstvenih težav, ne potrebuje predhodnega posveta, v primeru bolezenskih stanj, poškodb ali kroničnih bolezni pa je dobrodošlo, da nas o tem obvesti. Vsi trenerji v ŠC Millenium smo diplomanti Fakultete za šport, zato lahko tudi sami presodimo, zakaj in kdaj vadečemu odsvetovati izvajanje te ali one vaje.

Starost in njene tegobe naj torej ne bodo izgovor za vadbo?

Nikakor! Manj, ko bomo razmišljali o njej, manj staro bo tudi naše telo.